четвер, 2 квітня 2020 р.

Сучасні форми методичної роботи

Майстер-клас
Майстер-клас - форма передачі  серед педагогічних працівників досвіду, майстерності шляхом показу прийомів роботи. Створюється, як правило, на базі досвіду педа­гогічного педпрацівника, що має вищу кваліфікаційну категорію чи звання «викладач-методист»  або  є переможцем  обласних конкурсів.
Мета діяльності майстер-класу - удосконалення наукової, освітньої, професійної підготовки педагогічних працівників, практичного індивідуального володіння уміннями та навичками навчання і виховання.
Основне завдання майстер-класу - сприяння розвитку педагогічної творчості, передача авторського досвіду з метою удосконалення навчально-виховного процесу, робота з молодими та малодосвідченими педагогічними працівниками.

Методична сесія
Методична сесія педпрацівників навчального закладу - ефективна форма роботи, яка координує діяльність усієї методичної служби і направлена на розвиток навчально-методичного забезпечення освітнього процесу, інноваційної діяльності.
Методична сесія проводиться один раз на рік у визначений термін за такими питаннями:
• проведення творчих звітів педагогічних працівників, які атестуються;
  сприяння розвитку фахової майстерності;
  прогнозування педагогічного досвіду;
  стимулювання творчої діяльності викладачів та майстрів виробничого навчання.
Методична сесія проводиться у два етапи:
Перший етап методичної сесії - свято педагогічної творчості.
Під час його проведення відбувається презентація досвіду кращих  педпрацівників, які атестуються, а також засідання творчих і проблемних груп, проводяться «круглі столи», майстер-класи за проблемою (назвою) методичної сесії.
Другий етап методичної сесії передбачає творчі звіти, презентації портфоліо (кейсів), що проводяться перед членами методичної комісії, де викладачі, майстри виробничого навчання демонструють свої педагогічні доробки, пропагують власний  досвід роботи, проводять уроки-панорами, презентують  методичні рекомендації тощо.
Під час методичної сесії відбувається стимулювання педагогічних кадрів до творчої діяльності (вручаються дипломи, почесні грамоти, грамоти за участь), виносяться пропозиції щодо атестації, приймаються рішення про публікацію кращого досвіду.
Така організація методичної роботи спонукає пробудженню в педпрацівників інтересу до інноваційної діяльності, потреби в саморозвитку та у самовдосконаленні, виробленню в колективі атмосфери творчого пошуку найбільш ефективних шляхів навчання і виховання учнів, формуванню сприятливого мікроклімату в навчальному закладі.
Методичний аукціон
Для ознайомлення педагогів із цікавими та яскравими результативними ідеями про­водиться методичний аукціон, за допомогою якого можна цікавіше побудувати проведення семінару-практикуму.
Мікрогрупа чи окремий учасник висувають ідею і пропонують «удосконалити» її або замінити іншою. Аукціон проводять доти, поки не будуть внесені ідеї-поправки. Найкращою визнають таку, за яку проголосує більшість. Ідеї висувають для втілення  їх у життя, але розпочинають із висунення найфантастичніших думок. Під час проведення аукціону може розігруватися методична література тощо.
Методичний діалог
Методичний діалог - це складова частина будь-якої форми методичного навчання, що має теоретичне домашнє завдання, яке доповнюють присутні педпрацівники.
У методичному діалозі можуть брати участь керівники семінару і слухачі.
Рушійною силою діалогу з певної проблеми є активність слухачів. Велике значення має загальна емоційна атмосфера, розстановка відповідних акцентів у матеріалі, у суджен­нях слухачів, почуття єдності двох або більше груп.
Підводиться підсумок із проблеми, при­ймається рішення про спільні дії.
                                                     Методичний міст   
Методичний міст - одна з активних форм методичної роботи, яка проводиться з метою розвитку або вдосконалення  аналітичних вмінь.
 Методичний міст - різновид дискусії. Він відрізняється складом учасників і може бути проведений між викладачами  різних  методичних комісій або різних навчальних закладів, що дозволяє  розглянути певну проблему з різних точок зору.
Методичний ринг
Методичний ринг - форма методичної роботи, яка сприяє вдосконаленню знань, дає можливість виявити загальну ерудицію та обізнаність педпрацівників із проблемою. Методичний ринг - це змагання різних методичних ідей щодо реалізації однієї й тієї ж проблеми.
Для організації методичного рингу заздалегідь готуються:
-          ведучий ( орбітор)  якій здійснює загальне керівництво засіданням, проводить інструктаж учасників щодо правил проведення методичного рингу та робить висновки про підсумки раундів і засідання загалом;
-                        опоненти   та їх групи підтримки;  
-                        група аналізу, яка  оцінює рівень захисту відповідного погляду на проблему і рівень підготовки опонента;
Під час методичного рингу вирішується серія теоретичних і практичних завдань, розробляються методичні рекомендації щодо впровадження новаторських методик або знахідок майстрів педагогічної справи, визначаються шляхи реалізації обговорюємої проблеми.                           
Методичний тиждень
Методичний тиждень  проводиться для ознайомлення з ініціативою і творчістю  педагогічного колективу або молодих викладачів, майстрів виробничого навчання.
Етапи проведення методичного тижня
І. Підготовчий етап.
 Визначається  мета та порядок проведення методичного тижня, складається  план та сценарій методичного заходу на кожний день тижня.
II. Реалізація запланованого.
 Проводиться методичні заходи відповідно до  складеного плану (зустрічі,  дискусії,  консультації, виставки).
III. Підведення підсумків методичного тижня.
Визначається  кращі виставкові матеріалів, методичні розробки уроків, творчі інновації педагогічних працівників навчального закладу, виявляються носії передового педагогічного досвіду.
Методичний фестиваль
Методичний фестиваль - форма методичної роботи, яка передбачає велику аудиторію і метою якої є обмін досвідом, упровадження ідей та  знахідок щодо ефективної організації  інтелектуально-пізнавальної, виробничої  діяльності учнів.
Етапи проведення методичного фестивалю у рамках навчального закладу:
І. Підготовчий етап:
- ознайомлення з особливостями методичного фестивалю як формою роботи, загальними вимогами щодо його проведення;
 - визначення теми, мети, змісту, тривалість заходу, обсягу та змісту виставкових матеріалів;
- підготовка відповідних консультантів;
- складання програми та сценарію  проведення.
II. Проведення фестивалю.
Представлення передового педагогічного (виробничого)  досвіду, інновацій, методичних ідей,  підходів до їх втілення.
Демонстрація виставкових матеріалів, рекомендацій, засобів навчання.
III. Підсумковий етап..
На фестивалі відбувається ознайомлення з кращим педагогічним досвідом, нестандартними заняттями, які виходять за межі тради­ційних стереотипів. Під час фестивалю працює і виставка методичних знахідок, ідей, де їх автори біля спеціальних полиць (стендів, столів) дають бажаючим консультації. Заявку на заняття, методичну ідею, прийом учасники фестивалю подають заздалегідь.
Фестиваль дає можливість піднести настрій, активізувати творчу ініціативу, сприяє самоосвіті, засвоєнню теоретичних знань і професійних умінь, самовдосконаленню вчителів, відпрацюванню оптимальних методів і форм роботи. Підводиться підсумок методичної діяльності закладу над важливою проблемою. Проводяться підсумки форуму, детальний аналіз і оцінка методичної та фахової підготовки. Матеріали фестивалю узагальнюються та оформлюються в методкабінеті для подальшого предметного ознайомлення педпрацівників
Методичні посиденьки
Методичні посиденьки - форма методичної роботи, яка сприяє створенню сприятливого психологічного клімату в групі слухачів, а також виробленню найбільш доцільного підходу до вирішення певної педагогічної проблеми.
Фасилітатор (  заступник директора, методист, голова методичної комісії) планує методичні посиденьки, визначає  доцільність даного заходу, передбачає вихід на кінцевий результат. На засіданні методичних посиденьок пропонують питання, суттєві для розв'язання якихось вузлових завдань навчально-виховного процесу, наприклад, «Активізація навчальної діяльності». Тему оголошують слухачам заздалегідь, але до обговорення вони не готуються.
Майстерність фасилітатора виявляється у тому, що він у невимушеній формі викликає слухачів на відверту розмову з будь-якого питання і підводить її до певних висновків. Доцільно запропонувати присутнім каву, чай.
«Мозкова атака»
«Мозкова атака» - один із методичних прийомів, який сприяє розвитку творчості, виробленню правильного погляду на питання, що зустрічаються на практиці. Цей прийом зручно використовувати під час обговорення методики проведення певної теми, вироблення раціональної системи її впровадження.
Завуч із НВР чи керівник ММО, ШМО по­винен продумати такі питання, щоб відповіді на них були стислими, лаконічними. Перевагу надають відповідям-фантазіям, відповідям-описам певної комбінації щодо розвитку запропонованих пропозицій. Тривалість «мозкової атаки» - 15 - 30 хв. Потім починається обговорення висловлених проблем, вносяться пропозиції, з яких визначаються 3-4 найкращих, колективно передбачаються труднощі, які можуть виникнути при цьому, і шукають шляхи їх вирішення, наводячи аргументи, факти з практики, ведучи діалог, часом із гострими суперечками.
Педагогічний  консиліум
Педагогічний  консиліум - це пошук шляхів розв'язання складних педагогічних проблем, таких, наприклад, як подолання бар'єрів під час виховного процесу між учителями та учнями,
керівниками ЗНЗ та вчителями, учнями, батьками, учнівським колективом.
На педагогічний консиліум запрошуються представники різних кіл, поділившись на мікрогрупи, до складу яких входять учні, вчителі і батьки, запрошені вчителі з інших навчальних закладів. Кожна мікрогрупа розглядає проблему зі своєї позиції. Так, одна група виступає за демократизацію навчання, друга - займає позицію бюрократів-технократів чи новаторів, третя - за вільне виховання, четверта - догматики тощо. Висловивши свій погляд на проблему, члени кожної групи, пропонуючи свої позиції, відповідають і на критичні зауваження.
Педагогічний консиліум може бути організований для обговорення певного випадку, ситуації, поведінки конкретної особи. Присутні висловлюють власні позиції щодо негативних явищ, шукають способи їх усунення.
Педагогічний турнір
Мета: виявити і розвинути у педагогів здібності до педагогіки співробітництва; сприяти розвитку критичного погляду на традиційну педагогічну практику, спонукати до пошуку нових, нетрадиційних, інноваційних технологій педагогіки співробітництва, виявити і розвинути загальнопедагогічні здібності, уміння та навички творчих учителів. Наприклад, тема педагогічного турніру «Від авторитарної педагогіки до педагогіки співробітництва».
Організаційна структура засідань
У засіданні берусь участь творчо працюючі педагоги. Обравши відповідний колір (червоний, помаранчевий, синій, зелений), педагоги створюють за кольором команди. Хто із педагогів обрав червоний колір, гратиме роль авторитарних педагогів, помаранчевий - оптимістів, синій, зелений - демократів.
Команди, які грають роль відповідного типу педагога, беруть участь в обговоренні серії запитань, у виконанні кількох діагностичних і практичних завдань.
Ведучий турніру організовує дискусійне обговорення питань із теми, проводить інструктаж учасників засідання про правила його проведення, робить узагальнюючі висновки із засідання в цілому та з кожного питання, яке обговорювалось.
Опікується роботою «педагогічного турніру» досвідчений учитель-методист. Роботу команд оцінює експертна комісія, до складу якої  входять психолог, соціальний педагог, керівник, досвідчений учитель.
Сценарій «педагогічного турніру»
1. Виконати завдання «Словесний портрет
педагогів різного типу».
Наприклад, команда, яка обрала червоний колір, дає словесний портрет автократа тощо. Час - 20 хв.
2.Обговорення питання «Який педагог потрібен сьогодні» (автократ, оптиміст демократ-реаліст, демократ-максималіст). Час - 20 хв.
3.Який педагог користується найбільшою популярністю серед учнів?
Час - 20 хв.
4.        Про якого педагога пам'ятають, згадують
із теплотою, відгукуються через 10 і більше
років після закінчення школи?
Час - 15 хв.
5.        Експрес-діагностування.
У цьому змаганні приймають участь найяскравіші представники кожної з команд. Кожному, хто бере участь у діагностуванні, надається можливість сказати «ні» з різними інтонаційними відтінками. За тим, які інтонації домінують у того чи іншого учасника діагностування, визначають, до якого типу він належить. Час - 10 хв.
6.Розгорнуте діагностування всіх учасників засідання на приналежність до того чи іншого типу педагогів.
7.Дискусія з питання: «Які чинники зумовлюють життєвість авторитарної педагогіки? З яких причин стримується впровадження демократичної педагогіки?».
Учасникам слід аргументувати свої точки зору. Час - 20 хв.
8. «Педагогічний театр».
Кожна команда після 10 хв підготовки показує інсценування ситуації використання педагогіки співробітництва. Час — 30 хв.
Загальна тривалість — 2 год ЗО хв. Проблемний стіл
Проблемний стіл — форма методичної роботи, яка сприяє розвитку в учителів прагнення до самоосвіти, до пошуку нових, результативніших методів роботи. Ця форма передбачає насамперед чітке визначення теми і мети, а також розширення і поглиблення знань учителів щодо визначення запропонованої проблеми, включення їх у дискусію.
Заздалегідь готуються питання для обговорення, списки рекомендованої літератури, реквізити, створюється прес-центр. Постановкою питань фасилітатор спонукає учасників до обговорення проблеми, по закінченні обговорення робить висновок, пропонує рекомендації, а згодом випускає методичний бюлетень «Увага! Цікавий досвід. Проблеми. Пропозиції» із відповідними рубриками.
План засідання проблемного столу
1.        Повідомлення теми, постановка проблеми,
обґрунтування значення практичної діяльності
вчителя з творчого розв'язання проблеми, яка
розглядається.
2.        Організація творчого діалогу, обмін думками з питань проблеми.
3.        Підведення підсумків учасниками проблемного столу.
Ця форма створює умови для творчого обміну досвідом роботи, є дієвим засобом перетворення знань у переконання.
Психолого-педагогічний семінар
Психолого-педагогічний семінар — це одна з основних форм методичної роботи, яка поля гає в ознайомленні з новітніми досягненнями психолого-педагогічної науки і передового досвіду та в обговоренні слухачами повідомлень, доповідей, рефератів, виконаних ними за результатами досліджень самостійно чи під керівництвом спеціалістів у цій галузі.
Організація психолого-педагогічного семінару потребує високої кваліфікації організаторів методичної роботи або прямих зв'язків з ученими, педагогами, кваліфікованими лекторами інститутів післядипломної педагогічної освіти. Важливою позитивною тенденцією в роботі психолого-педагогічного семінару є органічний взаємозв'язок теорії та практики.
Проводячи заняття психолого-педагогічного семінару, необхідно забезпечити атмосферу творчості, неформального спілкування. У деяких випадках після творчого повідомлення можна організувати дискусію, диспут. Під час роботи семінару можливе колективне вирішення навчально-педагогічних завдань.
Тренінг
Тренінг (англ. — спеціальний тренувальний
ким, тренування) — форма методичної роботи, може використовуватись як метод проведення семінару, що націлений на доведення
деяких навичок і умінь до автоматизму. Доцільно проводити психолого-педагогічний тренінг щодо формування культури мови.
Під час тренінгу широко використовують педагогічні ситуації, роздатковий матеріал, ТЗН.
Тренування доцільно проводити у групі з 10—12 осіб. Основні принципи в роботі тренінгової групи — довірливе та відверте спілкування, що використовується при проведенні дискусій і під час обговорення результатів тренування.
Панорамне заняття

Панорамне заняття різновид творчого звіту вчителя, який використовується для поширення педагогічного досвіду. На панорамному занятті пропонуються знахідки педагога; учитель демонструє фрагменти занять або повністю заняття. Група вчителів у цей час перетворюється на учнів. Успіх у роботі забезпечується за умови добору групи слухачів, які вміють перевтілюватися.

Немає коментарів:

Дописати коментар